Формеле лукрулуй методик ын реализаря проблемей континуитэций динтре институция прешколарэ ши шкоала примарэ

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Декабря 2012 в 16:33, курсовая работа

Краткое описание

Проблема диагностичий педагожиче перманент рэмыне уна дин проблемеле актуале а теорией ши методичий едукацией физиче копиилор де вырстэ прешколарэ. Ын тимпул де фацэ системеле диагностичий педагожиче екзистенте ын практикэ ын мэсурэ инкомплектэ оферэ апречиеря обьективэ фацэ де нивелул прегэтирий копилулуй – прешколар фацэ, де асимиларя курсулуй култура физикэ. Ачест фапт есте легат де ачея кэ, системеле се сприжинэ пе комплексул лимитат де пробе, каре апречиязэ капачитэциле функционал-мотриче а копиилор, детерминате де програма женетикэ а крештерий ши дезволтэрий копилулуй, лэсынд фэрэ атенцие нивелул инструирий мотриче ши прегэтирий кэтре асимиларя ноилор форме де мишкэрь.

Содержание

Ынтродучере
I. Партя теоретикэ.
1.1. Проблема континуитэций ын литература психолого педагожикэ.
1.2. Активитатя методикэ ка индиче а ефикачитэций ынтрежий активитэць а институцией прешколаре.
1.3. Карактеристика ши есенца формелор де базэ а методистулуй ын реализаря проблемей контитуитэций динтре институция прешколарэ ши шкоала примарэ.
II. Партя експерименталэ.
2.1. Скопул, обьективеле активитэций експериментале.
2.2. Старя активитэций методиче ын база проблемей континуитэций динтре институция прешколарэ де ынвэцэмынт ши шкоала примарэ.
2.3. Диагностиеря компетенцей педагогулуй ын реализаря прочесулуй де континуитате динтре институция прешколарэ ши шкоала примарэ.
Конклузииле педагожиче ши рекомандаций.
Библиография

Вложенные файлы: 1 файл

лукраря.doc

— 240.00 Кб (Скачать файл)

Ачесте греутэць се вор  резолва прин евиденца експериенцей теоретиче ши практиче де акум асуматэ ын система ынвэцэмынтулуй прешколар ши примар.

Пентру прима датэ ын литературэ анализа комплексэ а континуитэций ка лежитате фундаметалэ а дезволтэрий а реализат-о философул куноскут А. И. Зеленков, каре а констатат ноциуня ка «релацие полифункционалэ динтре диферителе нивеле калитативе а реалитэций дезволтативе». Ынвэцатул а пропус формуларя май конкретэ ай ачестей ноциунь ын компарацие ку чя пречедентэ, деоарече релация пресупуне легэтура, дар ну се реадуче кэтре еа. Ел а дедус кэ, дезволтаря континуэ а резолвэрий проблемей континуитэций пресупуне тречеря де ла дескриеря депеденцелор континуитэций реале кэтре черчетаря структуралэ де черчетаре ын контекстул интердепенденцей респингэтоаре, окротиря ши реструктураря анумитор карактеристиче а системей респинсе. Ун интерес деосебит а ынвэцацилор есте легат де мултиплеле аспекте а континуитэций, унде се аргументязэ пунктул де ведере: «перосналитатя ка системэ динамикэ компликатэ, кондиционатэ де ынтряга историе а дезволтэрий обштешть а омулуй».

Л. С. Выготский, ынаинтынд принчипиул историк а конштиентизэрий прочеселор психиче, а пропус меканизмул сэу де асигураре а континуитэций. Дупэ пэреря луй, компортаментул омулуй културал контемпоран, есте резултатул диферитор прочесе а дезволтэрий: еволуцией биоложиче а анималелор ши дезволтэрий историче а омулуй. Абеле компоненте се дезволтэ конкомитент. Ын прочесул дезволтэрий историче умане апар ши се десэвыршеск формеле културале а компортаментулуй, каре се формязэ прин екзистенца матуритэций биоложиче а омулуй. Фиекаре копил се наште ла о анумитэ етапэ а дезволтэрий сочиетэций, яр апой дезволтаря луй декурже ын ситуацие сочиалэ конкретэ, динтре прочеселе интерне а дезволтэрий индивидулуй ши кондицииле екстерне, ын урма кэрора апар контрадикций, каре трансфрмынду-се ын мотиве, инициязэ ун меканизм компликат а компортаментулуй, каре адуче спре резолваря контрадикциилор ши формаря инвациилор персонале.

Ын аша мод, орьче скимбаре ын конштиинцэ декурже ын база концинутулуй екзистент а конштиинцей – аша есте меканизмул асигурэрий континуитэций ла нивел де дезволтаре а конштиинцей унуй ом апарте.

 

1.2. Активитатя методикэ ка индиче а ефикачитэций ынтрежий активитэць а институцией прешколаре.

Ын тимпул де фацэ, ын кондицииле реформелор сочиале ын система  ынвэцэмынтулуй, о сарчинэ импортантэ девине спориря ефикачитэций ши калитэций  активитэций методиче ын институция прешколарэ де ынвэцэмынт. Кондицииле контемпоране аргументязэ кэ, ничодатэ активитатя методикэ н-а фост аша де ынтребатэ де кэтре педагожий институцией прешколаре, ка ын тимпул презент. Ын кондицииле модернизэрий системей де ынвэцэмынт сервичиул методик а институицей прешколаре есте невоит сэ кауте ной посибилитэць де експримаре а нечеситэций ши активизмулуй сэу. Пентру ачаста есте евидент кэ, се чер ной скимбэрь конструктиве ын концинут ши формеле де лукру а методиштилор.

Ын институция прешколарэ декурже ун компликат прочес де селектаре а формелор, концинутулуй, структурий активитэций методиче. Ачест фапт есте кондиционат де кэутаря ноулуй стил, ноилор форме де комуникаре ку оамений ын ынвэцэмынтул персонал-ориентат.

Пентру а резолва сарчиниле компликате, каре стау ын фаца институцией прешколаре, методистулуй есте нечесар фоарте бине сэ студиезе колективул педагожик – ачаста ва девени база креэрий активитэций методиче ын лукру ку кадреле педагожиче.

Резултатул активитэций  методиче ын инстиуция прешколарэ ва девени система индивидуалэ, ыналт ефективэ а активтэций педагожиче, кынд фиекаре педагог ва поседа де капачитатя де а реализа анализа проблематикэ (сэ вадэ нумай кучеририле сале, дар ши неажунсуриле активитэций сале) ши ын база дателор сэ моделезе, проектезе активитатя са, сэ примяскэ резултателе ынаиинтате.

Активитатя методикэ требуе сэ девинэ максимал еластикэ, сэ акчепте дезволтэрий креацией, инициативе, сэ споряскэ калитатя прочесулуй инструктив.

Концинутул активитэций  методиче есте рационал де ал прелукра ын формэ де урмэтоареле дирекций:

  1. Прегэтиря културал женералэ а педагогулуй;
  2. Прегэтиря дидактикэ. Ын лимитиле институцией прешколаре педагогул требуе сэ куноаскэ минимум 5-6 кончепций дидактиче приоритаре:
    • Кончепция инструирий дезволтативе (Л.В. Занков, В.В.Давыдов);
    • Кончепция инструирий персонализат-ориентативэ (Е.В.Бондаревская, С.В.Кульневич, В.Т. Фоменко);

3. Прегэтиря сочиал-психоложикэ  ши физикэ;

4. Прегэтиря етикэ  ши лежислативэ;

5. Прегэтиря едукационалэ;

6. Прегэтиря коордонатоаре.

Кэтре челе май ефективе форме ши методе се пот рефери:

  1. Партичипаря педагожилор ын ынтрунириле методиче (ораш, район);
  2. Организаря ши дирижаря конферинцелор теоретиче ши практико-штиинцифиче.
  3. Сэрбэториле педагожиче. Ын лимитиле организэрий сэрбэторий се пот организа визионаря активитэцилор дескисе, мэсурилор едукационале, дискутаря експериенцей педагожиче ынаинтате ши рекомандаций ын ынтребуинцаря ей.
  4. Креаря чентрелор методиче.
  5. Моделаря ши анализа ситуациилор методиче. Метода датэ есте чя май ефективэ ын прочесул педагожик, еа ажутэ де а гэси резолваря аргументатэ а проблемелоор апэруте, даторитэ мултиплелор варианте де резолваре а лор, пропусе де педагожь пе паркурсул лукрулуй.
  6. Клубуриле педагожиче;
  7. Семинар-практикумурь. Кувынтул «семинар» ын традучере дин лат. «рэсэдире», рэспындиторул куноштинцелор штиинцифиче ши методиче. Ачастэ формэ де лукру оферэ посибилитате де а спори мэестрия професионистэ а педагогулуй. Скопул семинарулуй- ну информаря симплэ деспре ынвэцэмынтул персонал-ориентат, дар ажутор педагожилор ын конштиентизаря ынвэцэмынтулуй персонал-ориентат ка дирекцие стратежикэ де ынноире а ынтегулуй прочес педагожик.
  8. Жокуриле де афачере – активитате колективэ, ориентатэ спре инструиря, едукация ши дезволтаря педагожилор прин ынтребуинцаря моделелор, имитацией, ролурилор.
  9. Конкурсуриле.
  10. Диферите експозиций (материале дидактиче, продусе ай креацией копиилор), даря де самэ ын дирекция аутоинструирий.
  11. Групеле креативе.
  12. «Шкоала мэестрией», скопул кэрея есте десэвырширя мэестрией педагожиче.

Пентру а фаче селектаря коректэ пентру колектив ай структурий, концинутулуй, формелор ши методелор активитэций методиче е нечесар де рецине кэ еа се констатэ де:

    • Скопул ши обьективеле ынаинтате ын фаца институцией прешколаре;
    • Компоненца кантитативэ ши калитативэ а колективулуй дат;
    • Анализа калитативэ а резултателор студиерий диагностиче а персоналитэций ши активитэций педагожилор;
    • Концинутул активитэций методиче ши нивелул дезволтэрий директивелор де базэ а ей;
    • Ефикачитатя компаративэ а формелор ши методелор де лукру;
    • Кондицииле материале, морал-психоложиче ын колектив;
    • Експериенца ынаинтатэ ши рекомандацииле штиинцифиче ын база организэрий активитэций методиче.

Тряпта чентралэ ын ораганизаря  ынтрежий активитэць методиче ын инстиуция  прешколарэ есте шединца педагожикэ. Ын лукрул шединцелор педагожиче се еведенциязэ  аша методе ка: лэмуриря, конворбиря, дискуция, лукурл ку картя, моделаря диферитор ситуаций, обсерваря дупэ активитатя практикэ а педагожилор ын прочесул инструктив-едукатив.

 

 

1.3. Карактеристика ши есенца  формелор де базэ а методистулуй  ын реализаря проблемей контитуитэций динтре институция прешколарэ ши шкоала примарэ.

Шкоала ши грэдиница де копий – доуэ трепте ын ситема де ынвэцэмынт. Дакэ копилул девине непрегэтит кэтре лекцииле школаре, ын класэ ел се симте некомфортабил, деоарече аич се скимбэ позиция луй сочиалэ, копилул се инклуде ын анумит режим. Деачея ын активитатя инструктив-едукативэ а школий ши орьче институций прешколаре, каре гарантязэ прегэтиря нечесарэ кэтре шкоалэ, требуе сэ екзисте континуитате. Деоарече ачастэ ноциуне ын сенс женерал ынсямнэ асигураря директивей едукацией ши инструирий спре реализаря обьективелор ну нумай периоадей дате, дар ши периоадей де вяцэ виитоаре, апой континуитатя се преведе дин позиция институцией прешколаре ши шкоалэ.

Континуитатя дин позиция  школий – есте сприжинул пе куноштинце, деприндерь ши причеперь, каре сынт екзистенте ла копил. Организаря лукрулуй ын шкоалэ требуе сэ декургэ прин евиденца нивелулуй категориал прешколар ши операционал а копилулуй.

Континуитатя дин позиция  инстиуцией прешколаре – ориентаря  спре черинцеле школий, формаря ачелор куноштинце, деприндерь ши причеперь, каре сынт нечесаре пентру инструиря континуэ ын шкоалэ.

Ын аша мод, ын фаца администрацией инстиуцией прешколаре ши школий требуе сэ се ынаинтезе сарчина: де а организа лукрул ын база асигурэрий континуитэций динтре институцииле де ынвэцэмынт фэрэ ынкэлкаря легэтурилор де континуитате динтре обьективе, концинут ши методе, формеле де организаре а инструирий ши едукацией, акордынд атенцие нечесарэ черинцелор сочиале фацэ де калитатя едукацией копиилор де вырстэ прешколарэ ши школарэ микэ.

Директивеле де базэ ын лукрул привитор асигурэрий континуитэций  требуе сэ реясэ:

  1. Коордонаря скопурилор ла нивел де прешколаритате ши шкоалэ примарэ;
  2. ымбогэциря концинутулуй инструктив ын шкоала примарэ ши институция прешколарэ;
  3. десэвырширя формелор де организаре ши методелор де инструире ын институция прешколарэ ши шкоала примарэ.

Прин интрмедиул директивелор енумерате май сус требуе стрикт сэ се урмэряскэ:

    • активитатя методикэ;
    • лукрул ку копиий;
    • лукру ку пэринций.

Активитатя методикэ инклуде ын сине студиеря методелор ши формелор активитэций инструктив-едукативе прин интермедиул:

  1. фреквентаря речипрокэ а активитэцилор дескисе ын институция прешколарэ ши лекциилор ын шкоала примарэ;
  2. рекомандаций педагожилор инстиуцией прешколаре, педагогулуй-психолог, ынвэцэторулуй-логопед ын база абсолвенцилор;
  3. анализа прегэтирий психоложиче кэтре шкоалэ ын база черчетэрилор психоложилор институцией прешколаре ши школий;
  4. партичипаря едукаторилор институцией прешколаре ын консилиумул психолого-педагожик ын база школий;
  5. партичипаря ын шединцеле педагожиче комуне, семинаре-практикумурь ын база институицей прешколаре;
  6. ынтрунирь методиче комуне а групелор креативе а едукаторилор ши ынвэцэторилор класелор примаре ын база школий ши институцией прешколаре.

Лукрул ку копиий констэ дин:

    • орагнизаря ку копиий де вырстэ прешколарэ маре а екскурсиилор ын шкоалэ;
    • орагнизаря експозициилор лукрэрилор копиилор;
    • фреквентаря ынсченэрилор театрализате, жукате де абсолвенций институцией прешколаре;
    • плимбэрь еколог-валеоложиче комуне;
    • селектаря дателор деспре абсолвенць;
    • фреквентаря зилей де 1 семптембрие де кэтре едукаторь.

Лукрул ку пэринций пресупуне:

  • ынтылнирь а ынвэцэторилор ку пэринций дисчиполилор де вырстэ прешколарэ маре ла адунэриле пэринтешть;
  • анкетаря пэринцилор вииторилор елевь ын база проблемей «Крештем виитор школар»;
  • организаря лукрулуй «вестиарулуй педагожик» пентру пэринций абсолвенцилор ын база прегэтирий копиилор кэтре шкоалэ;
  • организаря ушилор дескисе.

Концинутул акциунилор конкрете (темеле шединцелор педагожиче, меселор ротунде, семинарилор –практикумурь, ынтрунирилор методиче комуне) требуе сэ фие презентат ын програма инструктивэ а институицей прешколаре, яр паший лукрулуй – ын планеле ануале, планеле комуне де лукру.

Педагожий се ынтылнеск ку ун шир де проблеме ын асигураря континуитэций институцией прешколаре ши школий:

  1. алежеря школий пентру инструиря копилулуй ши селектаря програмей де инструире, деоарече пэринций ну сынт компетенць ын селектаря програмелор инструктиве;
  2. черинцеле прямэрите а пэринцилор фацэ де прегэтиря копилулуй кэтре шкоалэ;
  3. ынтребуинцаря инсуфичиентэ а активитэций де жок ын казул тречерий ла шкоалэ;
  4. нумэрул инсуфичиент ал спечиалиштилор-психоложь ын институция де ынвэцэмынт;
  5. асигураря инсуфичиентэ а прочесулуй инструктив-едукатив ку материале методиче, материал дидактик ши некореспундеря материалелор екзистенте ноулуй скоп ши черинцеле инструктиве ын система ынвэцэмынтулуй де континуитате.

Меканизм а резолвэрий проблемей дате поате фи ындеплиниря урмэтоарелор етапе:

  1. констатаря контрактулуй динтре институция прешколарэ ши шкоалэ ын база континуитэций;
  2. алкэтуиря проектулуй активитэций комуне ын асигураря континуитэций;
  3. организаря мэсурилор профилактиче аша ка: «Зиуа ушилор дескисе», «Зиуа куноштинцелор», сэрбэторь комуне;
  4. лукурул ын асигураря прегэтирий копиилор кэтре шкоалэ (диагностика ши корекция дезволтэрий копиилор);
  5. проектаря активитэций комуне ын база адаптэрий копиилор ла шкоалэ;
  6. организаря мониторингулуй прочесулуй адаптэрий копиилор кэтре шкоалэ.

Активитатя методикэ се реализязэ прин интермедиул семинарилор  – практикумурь, конворбирь, ынтылнирь  методиче пентру педагожий школий ши институцией прешколаре дупэ урмэтоареле теме:

Информация о работе Формеле лукрулуй методик ын реализаря проблемей континуитэций динтре институция прешколарэ ши шкоала примарэ